Ukryte składki przy wypłatach

Obliczając swoją wypłatę zwracamy zazwyczaj uwagę na jej wartość netto. Poza nią jest jeszcze sporo składek, które zostają odprowadzane, ale niejednokrotnie się nimi nie zajmujemy. Mowa tutaj jednak nie tylko o wynagrodzeniu brutto, a czymś co jest ponad tym

Poza wynagrodzeniem brutto jest coś jeszcze. Dla pracodawcy ta wartość to bowiem nie jedyny koszt, który ponosi. Podpisując umowę obie strony musza być gotowe na dokonanie dodatkowych wpłat. Z perspektywy zatrudnionego mówimy tu o składce na ubezpieczenie emerytalne (9,76%), rentowe (1,5%), chorobowe (2,45%) oraz ubezpieczenie zdrowotne (9%). Te wszystkie składki odejmuje się od wynagrodzenia brutto, czyli opłaca je pracownik. Tak naprawdę, w praktyce, obowiązek obliczenia wysokości i terminowego odprowadzenia składek leży po stronie zatrudniającego.

Poza tymi składkami mamy jeszcze inne, które nie są ujęte w wynagrodzeniu brutto. Chodzi przede wszystkim o składki na ubezpieczenie emerytalne zatrudnionego (9,76%), ubezpieczenie rentowe (6,5%) oraz w zależności od rodzaju prowadzonej działalności pracodawca płaci od 0,67% do 3,6% na ubezpieczenie wypadkowe.

Stopę procentową składki wypadkowej dla poszczególnych grup działalności ustala się w zależności od kategorii ryzyka ustalonej dla tej grupy. Osoby pracujące przy produkcji urządzeń elektrycznych mogą się spodziewać składki w wysokości 1,47%, natomiast w górnictwie ropy naftowej i gazu ziemnego 3,6%. Pracodawca odprowadza również składki na Fundusz Pracy (2,45%), którego głównym celem jest łagodzenie skutków bezrobocia oraz aktywizacja zawodowa i promocja zatrudnienia.

Poza tymi składkami pojawia się jeszcze Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (0,1%), a więc państwowy fundusz celowy będący instytucją gwarancyjną, która ma chronić wszelkie roszczenia pracownicze, w przypadku gdy dany pracodawca staje się niewypłacalny.

Z wielu tych składek w ogóle nie zdajemy sobie sprawy, dlatego pracodawcy coraz częściej wykazują nie tylko wysokość wynagrodzenia netto, ale i wprowadza Total Rewards Statement, czyli Model Łącznych Korzyści z Pracy. To raport, który co miesiąc jest wysyłany do pracowników. Zawiera informacje dotyczące wynagrodzenia, odprowadzanych składek oraz otrzymywanych benefitów.

Źródło: Wynagrodzenia.pl http://wynagrodzenia.pl/t/ogolnopolskie-badanie-wynagrodzen-np

Karol Pisarski
Polecamy

Powiązane Artykuły