Walka o pracownika

Nie od dziś wiadomo, że dobry pracownik to skarb. Dlatego też pracodawcy starają się iść z duchem czasu i walczyć o dobrych specjalistów bardziej efektywnie. Wiedzą, że rekrutacja to proces, który ciągle ewoluuje. Jak w najbliższym czasie będą oni zdobywać swoich podwładnych?

Nie jest tak, że procesem rekrutacji martwią się tylko kandydaci. O swoich potencjalnych pracowników zabiegają także same organizacje, gdyż wiedzą, że to personel świadczy o odbiorze całej firmy. Rekrutacja jest niezwykle dynamicznie ewoluującą dziedziną, której kierunek rozwoju silnie determinują uwarunkowania rynkowe, rozwój technologii, zmieniające się przyzwyczajenia i oczekiwania kandydatów. Kto zatem chce sięgać po talenty, musi być na bieżąco z zachodzącymi zmianami. Na co zatem powinni zwrócić uwagę pracodawcy w tym roku?

Media społecznościowe – tam wszystko się zaczyna

Coraz częściej mówi się o powrocie rynku pracownika, gdyż firmom coraz trudniej odnaleźć idealnych kandydatów. To oczywiście dobrze dla samych kandydatów i o wiele gorzej dla rekruterów. Teraz firmy walcząc o kandydatów ze swoją konkurencją będą musiały jeszcze częściej sięgać po tzw. pasywnych kandydatów, którzy w danej chwili nie są zainteresowani zmianą pracy. W tej sytuacji pozyskiwanie kandydatów nie może się już ograniczać tylko do zamieszczenia ogłoszenia w sieci i oczekiwania na spływ aplikacji. Specjaliści do spraw rekrutacji będą musieli biegle posługiwać się mediami społecznościowymi, aby skutecznie docierać do talentów w sieci, nawiązywać z nimi kontakt i skłaniać ich do udziału w procesie rekrutacji.
Gdy uda się już odnaleźć w sieci tego idealnego kandydata należy jeszcze w odpowiedni sposób przeprowadzić spotkanie rekrutacyjne. Weryfikacja jego umiejętności i doświadczenia to dopiero początek. Należy także zbudować w nim motywację do dalszego udziału w procesie kwalifikacyjnym. Konieczność częstszego niż do tej pory sięgania po pasywnych kandydatów sprawi, że marketing rekrutacji nabierze szczególnego znaczenia. Rekruterzy będą musieli rozwijać swoje kompetencje sprzedażowe, aby biegle operować językiem korzyści i trafnie dopasowywać argumenty i komunikaty do swojego odbiorcy. W końcu to, w jaki sposób przekażą informacje na temat możliwości rozwoju, awansu, dostępnych benefitów pracowniczych, czy kultury organizacyjnej firmy, będzie decydowało o zaangażowaniu kandydata w proces rekrutacji

Kandydaci obserwują firmę

Skoro ustaliliśmy już, że rynek należy do pracownika to warto także uświadomić sobie, że bez odpowiedniego wizerunku firmy nie da się przyciągnąć najlepszych kandydatów. W związku z tym coraz więcej firm zwiększa swoje budżety na employer branding i działania promocyjne skierowane do kandydatów. Łączy się to m.in. ze wspomnianymi już mediami społecznościowymi. Pracodawcy chętniej inwestują w prowadzenie profili firmowych i to nie tylko tych biznesowych. Coraz ważniejsze staje się także uczestnictwo w targach pracy dla studentów i absolwentów, a także współpraca z uczelniami wyższymi. Innymi sposobami na wzmocnienie wizerunku dobrego pracodawcy jest pisanie artykułów branżowych i tworzenie profesjonalnych zakładek kariery na stronach www. Pamiętajmy, że kandydaci tak samo wyszukują informacji o pracodawcy, jak i pracodawca o nich, właśnie dlatego posiadanie atrakcyjnej i angażującej strony internetowej staje się coraz ważniejsze.
Pracownik – wiarygodne źródło informacji
Programy polecające są jednym z najskuteczniejszych i najtańszych rozwiązań rekrutacyjnych, zazwyczaj atrakcyjnym dla wszystkich zaangażowanych stron. Nie dość, że nie wymagają dużych nakładów finansowych, to jeszcze znacząco skracają czas realizacji procesu – nic więc dziwnego, że cały czas rosną w siłę. Osoby polecające najczęściej bardzo dobrze znają już firmę, jej wartości i kulturę organizacyjną, dlatego wiedzą, kto najlepiej odnajdzie się w strukturach przedsiębiorstwa. Dla potencjalnego kandydata taki pracownik jest wiarygodnym źródłem informacji, często o znacznie większej sile przekonywania niż rekruter. Z kolei zarekomendowanie pracownika wiąże się z gratyfikacją finansową dla polecającego. To sprawia, że pracodawcy korzystający z programów polecających obserwują wzrost zaangażowania, satysfakcji z pracy i motywacji swoich pracowników.

Mobilni kandydaci

Kolejna ważna sprawa to mobilność. Obecna technologia sprawia, że nie trzeba być w jednym konkretnym miejscu, aby znaleźć interesującą nas ofertę i złożyć odpowiednią aplikację. Aplikowanie on-line, w tym za pośrednictwem urządzeń mobilnych, stało się już czymś naturalnym. Nadal bardzo ważne będzie maksymalne upraszczanie procesu aplikacji, a przy tym umożliwianie uzyskania informacji o firmie, perspektywach rozwoju czy kulturze organizacyjnej w możliwie prosty i przystępny sposób. Z kolei dla pracodawców bardzo istotna będzie integracja aplikacji mobilnych z systemami HR, aby w prosty sposób można było zarządzać danymi zbieranymi za pośrednictwem urządzeń mobilnych.

Źródło: LeasingTeam Group

Ela Makos

Autor

Ela Makos

Polecamy

Powiązane Artykuły