Siła naszych rad

Co robisz, gdy chcesz skorzystać z usług prawnika lub kupić nowy samochód? Idziesz po poradę do znajomego. Któż doradzi nam lepiej niż osoba, której ufamy. Nie zawsze jednak te podszepty są dla nas dobre

Im ktoś bliski musi wydać więcej pieniędzy tym chętniej radzimy mu w kwestii tego zakupu. Skąd w nas taka taki pierwiastek doradcy i czy nasi bliscy sugerują się naszymi opiniami?

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez dr Jolantę Tkaczyk, 84% osób deklaruje, że choć raz w życiu poleciła komuś produkt lub usługę. Prawie 50% twierdzi natomiast, że skutecznie kogoś zniechęciła do danego zakupu. Polacy najbardziej skłonni są polecać rodzinie, znajomym, przyjaciołom czy sąsiadom filmy, restauracje, hotele, usługi medyczne i prawnicze.

Odradzanie komuś produktów lub usług to zjawisko częściej deklarowane przez osoby w wieku 35-50 lat. Mimo, że najczęściej przekazujemy pozytywne opinie, to te negatywne charakteryzują się o wiele większym zasięgiem.

Okazuje się, że to, czy podzielimy się z innymi opinią, związane są ze stopniem zaangażowania w nabycie produktu. Wspomniany stopień zaangażowania to nic innego jak znaczenie danego produktu dla naszego życia. Zalicza się do tego także wartość materialną.

Jeśli chodzi o produkty, których zakup z różnych przyczyn jest dla nas ważny, angażujący, to z badań wynika, że Polacy najczęściej polecają sobie nawzajem usługi prawnicze. Jeśli zaś chodzi o odradzanie – jego przedmiotem najczęściej jest kupno samochodu.

Oceniając usługę mamy jasność czy można z niej być zadowolonym czy też nie. Wiemy przecież na ile podobało nam się ułożenie włosów wykonanych przez fryzjerkę albo czy prawnik wygrał naszą sprawę.

Bardzo istotnym czynnikiem decydującym o zaangażowaniu w zakup i polecanie sobie danego produktu jest też wiek. Widać to wyraźnie na przykładzie zakupu telefonów komórkowych. Młodzi konsumenci mogą powiedzieć na ten temat o wiele więcej i są w to bardziej zaangażowani.

To nic nowego, że opinie osób, które dobrze znamy, są dla nas ważną wskazówką przy wyborze produktu czy usługi. Co więcej, ponad 60% Polaków traktuje opinie znajomych jako te najbardziej wiarygodne wskazówki. Świadczy o tym także fakt, że blisko 70% konsumentów decyduje się na zakup pod wpływem czyjegoś polecenia.

Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl

Ela Makos

Autor

Ela Makos

Polecamy

Powiązane Artykuły