Pracownicy wymagają!

Zatrudnienie kogoś nie oznacza już, tak jak kiedyś, podporządkowanie go pod pewne panujące zasady. Teraz to pracodawca niejednokrotnie musi dostosowywać się do pracownika i wprowadzać w życie jego porady

Jak wynika z badań Shawna Achora, autora książki „The Happiness Advantage”, inwestycje w dobre samopoczucie i zaangażowanie pracowników są nie tylko korzystne wizerunkowo, ale też mają realne przełożenie na zwrot nakładów. Sprzedaż rośnie o 37%, a produktywność o 31%. Świetlista przyszłość biur staje się równie jasną perspektywą dla obecnych i przyszłych pracowników, zarówno korporacji, jak i małych i średnich firm.

Przy wyborze idealnego miejsca na siedzibę swojego biura warto zatem zwrócić uwagę nie tylko na to jak przebiega w nim kanalizacja i czy wewnątrz działają systemy wentylacyjne, ale również na kwestie istotne dla samych pracowników. Dla nich natomiast znacznie ma np. odległość firmy od ścisłego centrum. Dobra lokalizacja czy dostępność środków komunikacji miejskiej może się okazać równie ważna, ponieważ sprawi, że miejsce pracy stanie się dla zatrudnionych lub potencjalnych kandydatów bardziej atrakcyjne.

Idąc tym tropem trzeba zauważyć, że równie istotna może się okazać obecność stojaka na rowery. Ich brak najczęściej zauważają też sami przedsiębiorcy, dla 98% z nich są one niezbędne. Zaraz po nich uplasowała się kantyna jako ta, której w firmie nie powinno zabraknąć.

Wiele jest szczegółów, które mogą sprawić, że poczujemy się w pracy lepiej. Wśród nich znaleźć można choćby dobre światło w biurze, najlepiej gdyby było ono naturalne. Aby jednak takie było potrzebna jest duża ilość okien. Pozwalają one na ograniczenie bądź wyeliminowanie problemów z doświetleniem przestrzeni, na które skarżyła się niemal połowa (43%) ankietowanych. W badaniu opublikowanym w The Responsible Workplace wykazano, że okna były jednym z głównych powodów zadowolenia z budynku. Światło wpływa na ludzki organizm w dwojaki sposób: bezpośrednio, poprzez oddziaływanie na zmysł wzroku oraz pośrednio, w postaci wpływu na nasze samopoczucie i zachowania, a nawet hormonalne saldo. Efektem jego zbyt małej ilości może być senność i brak ostrości widzenia, co negatywnie wpływa na motywację i koncentrację, podczas gdy sztuczne źródło światła może powodować zmęczenie oczu i bóle głowy.

Coraz częściej właściciele zwracają również uwagę na zrównoważone budownictwo. Aż 81% firm deklaruje promowanie zachowań prośrodowiskowych w firmie. Prawie połowa (45%) z nich stwierdziła, że przy wyborze budynku istotny jest zielony certyfikat (BREEAM, LEED, DGNB)[6]. Obecnie zaledwie 6% istniejącej powierzchni biurowej w Warszawie oraz 5% w największych miastach regionalnych w Polsce posiada certyfikację ekologiczną, jednak w przypadku obiektów w budowie sytuacja wygląda zupełnie inaczej. W największych miastach regionalnych ok. 30% realizowanych powierzchni powstaje zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Promowanie postaw ekologicznych to inwestycja z korzyścią zarówno dla otoczenia, jak i wizerunku firmy. Pracownicy również to doceniają.

Źródło: Lightscape

Edyta Nowicka
Polecamy

Powiązane Artykuły