Polscy studenci zbudują prototyp ultraszybkiej kapsuły Hyperloop?

Prototyp kapsuły Hyperloop, która umożliwiłaby pokonanie dystansu z Gdańska do Zakopanego w 43 minuty, chcą zbudować polscy studenci z zespołu Hyper Poland. Na realizację swojego pomysłu potrzebują jednak wsparcia internautów

Hyperloop to nowy środek transportu, połączenie pociągu i samolotu, umożliwiające przemieszczanie osób lub ładunków z bardzo dużą prędkością. Dzięki niemu podróż z Gdańska do Zakopanego mogłaby trwać 43 minuty, a z Wrocławia do Warszawy 23 minuty. Zgodnie z założeniami kapsuła z pasażerami lub towarami poruszałaby się w specjalnej rurze bez kontaktu z podłożem, wykorzystując magnetyczną lewitację oraz łożyska powietrzne.

Prace nad taką kapsułą prowadzą inżynierowie na całym świecie. Wśród nich jest zespół Hyper Poland University Team, składający się z 25 inżynierów Politechniki Warszawskiej oraz Politechniki Wrocławskiej. „Zaprojektowana przez nas kapsuła przypomina swoją sylwetką kształt współczesnych pociągów dużych prędkości. Napędzana silnikami elektrycznymi może poruszać się na kołach, a przy większej prędkości – za pomocą lewitacji magnetycznej. Prędkość projektowa, dla której liczone są wszystkie podzespoły, to 430 km/h natomiast docelowy pojazd może poruszać się z prędkością nawet 1200 km/h” – informują twórcy kapsuły.

Dzięki zastosowaniu materiałów stosowanych w przemyśle lotniczym np. stopów aluminium, magnezu, czy kompozytów węglowych, konstrukcja jest bardzo lekka, a jednocześnie wytrzymała. Dla zachowania bezpieczeństwa wyposażona jest w dwa niezależne systemy hamowania. Dodatkowo system elektroniczny czuwa nad pojazdem w trakcie jazdy i w razie potrzeby automatycznie uruchamia awaryjne procedury bezpieczeństwa.

Pierwszą koncepcję pojazdu opracowano w 2015 roku na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa pod opieką prof. Janusza Piechny i przy współpracy z Politechniką Wrocławską. Zespół Hyper Poland dostał się do drugiego etapu konkursu SpaceX Hyperloop Pod Competition, organizowanego przez firmę Elona Muska. W 2016 roku do zespołu dołączyli eksperci z innych branż i obecnie w projekt zaangażowanych jest ponad 40 osób.

Hyper Poland jest też jednym z 35 półfinalistów (wyłonionym z 2,6 tys. zgłoszeń z całego świata) Global Challenge, konkursu organizowanego przez amerykańską firmę Hyperloop One. „Zaproponowana przez nas trasa Hyperloopa w Polsce w styczniu 2017 roku została uznana za obszar zainteresowania” – informują twórcy kapsuły.

Po 1,5 roku pracy koncepcyjnej studenci PW są gotowi do budowy pierwszego prototypu kapsuły Hyperloop. Aby go zbudować, potrzebują jednak finansowego wsparcia internautów. W jednym z serwisów crowdfoundingowych na zebranie 150 tys. zł mają nieco ponad 20 dni. Za taką kwotę mogą zbudować podstawową wersję kapsuły bez napędu. Jeśli zgromadzą na swoim koncie 220 tys. zł – ich kapsuła wzbogaci się o napęd elektryczny, a jeśli 310 tys. zł – zyska w pełni funkcjonalny prototyp z systemem lewitacji i zaawansowaną elektroniką.

Na razie na koncie projektu znajduje się ponad 6 tys. zł.

„Podróżowanie jest obecnie koniecznością i istotnym elementem życia przez co modele podróżowania stają się bardziej złożone i zindywidualizowane. Coraz więcej czasu spędzamy przemieszczając się, a dzięki Hyperloop’owi możemy zyskać w ciągu dekady to co w dzisiejszych czasach jest najbardziej pożądane – czas” – przekonują autorzy projektu.

Źródło: PAP – Nauka w Polsce

Ela Makos

Autor

Ela Makos

Polecamy

Powiązane Artykuły