12 sposobów na budowanie pozytywnych relacji z pracownikami

Jednym z największych aktywów każdego biznesu są ludzie, którzy go tworzą. To jak wydajnie pracują, wpływa bezpośrednio na wyniki osiągane przez firmę. Najlepszym sposobem, aby upewnić się, że Twoi podopieczni z chęcią i zapałem będą wykonywać powierzone im zadania, jest zapewnienie im odpowiedniej atmosfery. Dlatego jest krytycznie ważne, aby każdy menedżer i lider wiedział jak właściwie budować swoje relacje z podopiecznymi. 

Trzeba pamiętać o tym, że spędzamy w pracy znaczną część swojego życia. Jeżeli czujemy się w niej świetnie, to łatwiej się nam żyje, a udane życie zawodowe może zagwarantować jedynie dobre relacje w miejscu pracy.

Większość ludzi narzeka na miejsce swojej pracy nie z powodu ilości obowiązków, lecz zazwyczaj z powodu sposobu w jaki się ich traktuje.

Jako lider, menedżer, kierownik zespołu powinieneś zwrócić uwagę na 12 rzeczy które wpływają na budowanie relacji między tobą i pracownikami:

1. Zachowuj się tak jakbyś chciał, aby zachowywali się Twoi podwładni.

Przykład idzie z góry. Bądź dla swoich podwładnych wzorem do naśladowania w każdej sytuacji. Nie możesz wymagać od innych zachowań, do których sam się nie stosujesz. Nigdy nie stawiaj się ponad swoimi ludźmi. Pomyśl o stworzeniu im sytuacji do odniesienia sukcesów i doceniaj ich, gdy realizują swoje cele. Pamiętaj, żeby pokazywać im, że są dla Ciebie ważni.

2. Mniej zarządzaj, więcej słuchaj

Twoi podopieczni znajdują się na „biznesowej linii frontu” i są w stanie opowiedzieć Ci o wszystkich wąskich gardłach, słabych punktach i miejscach do usprawnienia. To całe bogactwo informacji jest do Twojej dyspozycji, wystarczy, że będziesz zadawać mądre pytania i uważnie słuchać odpowiedzi. Pamiętaj, że każdy komunikat od nich jest informacją zwrotną dla Ciebie.

3. Jasność oczekiwań jest kluczowa

Ludzie w Twoim zespole zawsze muszą precyzyjnie wiedzieć za co są odpowiedzialni i czego od nich oczekujesz. Niejasne instrukcje i nieprecyzyjne oczekiwania są źródłem nieporozumień, słabych wyników i niskiego poczucia własnej wartości. To Twoja główna odpowiedzialność. Twoje konkretne wskazówki pomagają w budowaniu relacji opartej o zaufaniu i osiąganiu lepszych wyników w codziennej pracy.

4. Dostarcz niezbędne narzędzia

Pamiętaj, aby zawsze upewnić się czy Twoi podwładni dysponują narzędziami niezbędnymi do wykonywania swoich obowiązków. Wraz ze środkami potrzebnymi do pracy osiąganie kolejnych celów powinno być tylko kwestią czasu, a kolejne sukcesy zawsze budują pewność siebie.

5. Bądź transparentny

Nie plotkuj, nie ukrywaj informacji i swoich emocji. Bądź jak otwarta księga. Spraw, żeby wszyscy wiedzieli ze jesteś szczery. Rozmowy za plecami, kłótnie i silne emocje wpływają na wydajność zespołu. Zawsze staraj się rozwiązywać takie kwestie od razu.

6. Twórz Liderów

Jak najczęściej pytaj swoich ludzi o zdanie i nagradzaj ich za ciekawe pomysły. Kiedy stwarzasz okazję na to, żeby ktoś mógł się wykazać i wziąć odpowiedzialność pozwalasz podwładnym stawać się liderami. To najlepszy sposób na budzenie potencjału w swoim zespole.

7. Pozwól swoim pracownikom na emocje

Jako że jesteśmy ludźmi, każdemu zdarzy się przyjść do pracy z prywatnymi problemami. Daj im możliwość podzielenia się swoimi emocjami. Jeśli ich wysłuchasz, poczują, że Ci na nich zależy, a Ty będziesz mógł trafniej oceni jakiego wsparcia ew. potrzebują. Bardzo często możliwość wygadania się pozwoli im nabrać właściwej perspektywy co wpłynie na ich wydajność. Jeśli nie wysłuchasz swojego podopiecznego zrobi to całe biuro, a ty będziesz miał mniej produktywny zespół tego dnia.

8. Dowiedz się czego naprawdę chcą

Poznaj powód, który napędza ludzi w Twoim zespole do działania. Czego chcą, jakie są ich aspiracje, plany, dążenia? Dlaczego robią to co robią? Taka wiedza pozwoli Ci pogłębić relacje z nimi i wpływać na ich motywację. Dla zdecydowanej większości ludzi najważniejszą wewnętrzną potrzebą jest bycie docenionym za wszystko co wnoszą do firmy. Pieniądze są potrzebne, ale to uznanie sprawia, że nasze działania nabierają sensu. Przy każdej okazji publicznie doceniaj za osiągnięte efekty!

9. Zaangażuj wszystkich

Możliwe, że z niektórymi ludźmi pracujesz dużo częściej niż z innymi. Być może jest ktoś kogo potencjału nie dostrzegasz lub nie miałeś okazji zobaczyć w akcji. Ciche i spokojne osoby w Twoim zespole często są tymi, które mają najbardziej przemyślane pomysły. Nie faworyzuj nikogo.

10. Daj im swobodę potrzebną do realizacji celów

Nie staraj się robić wszystkiego za wszystkich. Twoją rolą jest dostarczyć swoim pracownikom niezbędne informacje, potrzebne środki, możliwość rozwoju i konstruktywny feedback. Pozwól im tworzyć. Nierzadko znajdą dużo wydajniejszy sposób na realizacje zadania niż ten, który chciałeś im narzucić.

11. Nie „szefuj”

Ludzie nie lubią rozmawiać z „kierownikami”, którzy rozstawiają wszystkich po kątach, częściej rozmawiają o tym co o nich myślą ze swoimi kolegami. Musisz być dla ludzi i przy ludziach. Nie siedź cały dzień przy swoim biurku. Zainteresuj się swoimi podopiecznymi i postaraj się nawiązać z każdym konstruktywną komunikację oraz poznać ich lepiej.

12. Zmieniaj i ulepszaj

Robienie generycznych czynności dzień w dzień może powodować obniżenie kreatywności i innowacyjności. Postaraj się wymyślić nowe sposoby wykonywania rutynowych zadań, skuteczniejsze, szybsze metody ich realizacji. Zaangażuj w ten proces personel. Zobaczcie co jeszcze możecie usprawnić tak, aby realizować zadania wydajniej jednocześnie podnosząc jakość pracy

Beata Gogulska 3

 

Beata Gogulska

Coach, Trener oraz Prezes Zarządu QuantumLive sp. z o.o. Pomaga ludziom obudzić ich pewność siebie, dzięki czemu mogą cieszyć się pełnią życia i realizować swój potencjał. Optymista Roku 2016, Osobowość Roku 2016 i Twórca Luksusu 2016

Więcej na BeataGogulska.pl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ela Makos

Autor

Ela Makos

Polecamy

Powiązane Artykuły