Liderzy w czasach wszechobecnej cyfryzacji

Do 2020 roku jedna trzecia pożądanych na rynku pracy umiejętności będzie obejmować kompetencje, które obecnie nie są postrzegane jako kluczowe lub jeszcze nie istnieją. To efekt wpływu zmian technologicznych i cyfryzacji na prowadzenie biznesu. O tym, w jaki sposób przygotować się do tych procesów i z sukcesem stawić im czoła mówią eksperci ManpowerGroup.

– Opłaca się być cyfrowym liderem – potwierdza opublikowane dziś przez ManpowerGroup opracowanie eksperckie „From C-Suite to Digital Suite. Jak być liderem w dobie cyfrowej rewolucji”. Zgodnie z nim 34% firm, które testują lub wdrażają procesy związane z cyfrową transformacją zauważyło, że przekłada się to na rozwój ich organizacji. Jednocześnie przedsiębiorstwa, które przechodzą przez proces cyfrowej transformacji odnotowują zysk o 26% wyższy niż ich konkurencja oraz osiągają wycenę rynkową wyższą o 12%. Co zatem sprawia, że wielu firmom nadal nie udało się z sukcesem przejść przez ten proces? Większość organizacji uważa, że ich obecni a także przyszli liderzy nie są gotowi na to, by sprostać wyzwaniom stawianym przez cyfryzację. Potrzeba rozwijania nowych kompetencji w ramach przedsiębiorstwa, wprowadzenia nowych metod pracy i złożoność sytuacji sprawiają, że wielu organizacjom nie udaje się skutecznie przeprowadzić procesu digitalizacji.

− Już w przeszłości byliśmy świadkami technologicznych wyzwań, kiedy w trakcie rewolucji przemysłowej zmiana procesów i pełne korzystanie z technologii zajęły 50 lat. Obecne cykle biznesowe są znacznie krótsze, teraz firmy na wprowadzenie zmian mają średnio sześć miesięcy – komentuje Iwona Janas, Dyrektor Generalna ManpowerGroup w Polsce. − Aby przedsiębiorstwa wykorzystały szansę i stanęły do walki z konkurencją, niezbędne są szybkie zmiany, a liderzy muszą być gotowi wprowadzić firmy w erę cyfryzacji. Cyfrowa transformacja nie jest jednorazowym wyzwaniem a procesem ciągłym, który pozwoli przedsiębiorstwom być o kilka kroków przed konkurencją – dodaje Iwona Janas.

Zasada 80/20
Firmy potrzebują odważnego przywództwa, które pozwoli przekuć cyfryzację w sukces. Obecnie stosowane metody identyfikowania liderów i rozwijania ich kompetencji nie sprawdzają się. Najlepszym rozwiązaniem, na które wskazują eksperci ManpowerGroup jest zastosowanie zasady 80/20. Oznacza to, że 80% kompetencji i umiejętności, które zawsze decydowały o skuteczności liderów pozostaje bez zmian − gotowi na cyfrową rewolucję liderzy potrzebują silnych fundamentów w postaci tradycyjnych umiejętności wiążących się ze skutecznym przywództwem. Na pozostałe 20% składają się kompetencje, które niegdyś nie były tak konieczne, jednak obecnie dla współczesnych i przyszłych liderów okazują się niezbędne – to dbałość o rozwijanie talentów w organizacji, zwiększanie wydajności zespołów, a także odważne przywództwo.

− Przedsiębiorstwa są na różnych etapach transformacji. Podczas gdy jedne z nich określają priorytety strategiczne, ustalają odpowiedzialność i role za ten proces, tak inne dopiero przygotowują się do wprowadzania zmian. Niezależnie od tego, w którym miejscu firmy rozpoczynają proces cyfrowej transformacji, ścieżka, którą powinny podążać jest jasna. Potrzeba większej elastyczności, osiągania bieżących celów a jednocześnie przygotowania się do realizacji celów długofalowych – tłumaczy Iwona Janas.

Lider cyfryzacji – kim jest?
Cyfrowa transformacja nie jest jednorazowym wyzwaniem. Zmiany są dynamiczne, dlatego niezbędna jest elastyczność działań i umiejętność ciągłej adaptacji. Liderzy cyfryzacji promują kulturę innowacji, szacują ryzyko wprowadzanych zmian i szybko wyciągają wnioski z efektów pracy. To osoby gotowe na to, by elastycznie zmieniać kierunek działań i wykorzystywać pojawiające się szanse. Dbają o komunikacją i wymianę informacji w ramach organizacji. Rywalizują o talenty, angażują w nowe projekty uzdolnionych pracowników i wspierają sposób myślenia poza schematami. Ich celem jest rozwój i dostarczenie firmie umiejętności, które pozwolą odnieść sukces w dobie cyfryzacji.

Jak ocenić gotowość firmy na zmiany?

Organizacje, które chciałyby przejść przez proces cyfryzacji mogą zacząć od zadania sobie następujących pytań:

– Czy używamy właściwych kryteriów do identyfikacji przyszłych liderów? Czy nasze programy rozwoju mają na celu rozwój przyszłych liderów cyfrowych? Czy w ramach organizacji tworzymy kulturę innowacji?

– Czy jesteśmy wystarczająco elastyczni i otwarci na zmiany, zarówno obecnie, jak i mające miejsce w trakcie procesu transformacji?

– Czy jesteśmy gotowi na podjęcie ryzyka i ewentualną porażkę? Czy w ramach naszych procesów już teraz wykorzystujemy elementy cyfryzacji?

 

Piotr Sztompke
Polecamy

Powiązane Artykuły