Wszechobecne sekretarki

Sekretarka – osoba, o której mówiło się jak o o postaci mitologicznej. Dla wielu nadal jest ona tą, która wie o wszystkim, co dzieje się w firmie i jest w stanie załatwić naprawdę sporo. Od czasów PRL-u trochę się jednak w tej kwestii zmieniło, a dawne sekretarki nie do końca są już sekretarkami. Teraz mówi się o nich nieco inaczej

Rola wspomnianej sekretarki w firmach uległa zmianie. Jak zostało wspomniane, kiedyś była ulokowana w hierarchii zaraz po prezesie, pełniła jedną z najważniejszych osób w organizacji. Bez niej nie odbywała się żadna transakcja. To oczywiście wizja rodem z poprzedniego ustroju. Teraz wygląda to nieco inaczej. W tym momencie sekretarki mają zupełnie inny zakres kompetencji. Co więcej, możliwość szybkiego rozwoju pozwala im na szybszy rozwój i start w dalszą karierę. Coraz częściej sekretarki są też nazywane „asystentkami”.

Nie da się ukryć, że w związku z powyższym rola tego stanowiska urosła, inne są też pełnione przez asystentki obowiązki. Głównymi zadaniami osób na stanowiskach sekretarskich i asystenckich nadal jest koordynowanie szeregu czynności administracyjnych związanych z funkcjonowaniem biura i poszczególnych osób, jak np. prezes, dyrektor, kierownik działu, ale czasem również całego zespołu. Asystentki leży wiele różnorodnych zadań, dzięki którym wielcy tego świata mogą prawidłowo funkcjonować w prowadzonym przez ich firmy biznesie.

Wraz ze zmianami związanymi z tym stanowiskiem zmieniają się także wymagania właścicieli firm. Chcą oni dobrze wykwalifikowanych pracowników. Od kwalifikacji i doświadczenia zależy też ich wynagrodzenie. W niektórych organizacjach, takich jak kancelarie ich stawki sięgają nawet 10 000 złotych brutto. Do tego dochodzą też inne profity, takie jak telefon służbowy czy na przykład opieka dietetyka. Tych dodatkowych profitów jest znacznie więcej, a firmy wymyślają ciągle nowe sposoby na dogodzenie swoim pracownikom.

W byciu asystentką, oprócz wymaganych kwalifikacji, oczekuje się wielu kompetencji miękkich. Wśród nich ważna jest między innymi odpowiedzialność i dyskrecja. Asystent to osoba, która ma często dostęp do tajnych, ważnych dla firmy informacji i bywa świadkiem wielu wewnętrznych spotkań oraz podejmowanych na nich ustaleń. Ważne są również takie cechy jak komunikatywność, samodzielność, zdolności interpersonalne, myślenie rozwiązaniami. Cenione są również elastyczność i dyspozycyjność,

Źródło: ManpowerGroup

Ela Makos

Autor

Ela Makos

Polecamy

Powiązane Artykuły