Koniec z przetwarzaniem moich danych

Miliony ofert, telefonów, nieodebranych połączeń, smsów i pełna skrzynka mailowa – oto jak kończy się wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych. Ale czy na pewno podawałeś komuś swoje dane kontaktowe? Jak zakończyć walkę z niechcianym obrotem naszymi danymi?

Jeżeli czujesz się zmęczony telefonami danej firmy lub nie masz ochoty po raz kolejny dostawać newslettera, którego nawet nie przeglądasz to czas wprowadzić kilka zmian. Pamiętaj, że sam decydujesz o tym jakiego rodzaju oferty będziesz otrzymywał. Wystarczy tylko dać znać nadawcy, że nie jesteśmy zainteresowani. Jak to zrobić?

Nic nie dzieje się bez przyczyny. To, że dostajemy takie informacje jest częstokroć efektem naszych działań. Gdy się rejestrujemy lub chcemy uzyskać dostęp do serwisu zazwyczaj musimy także zaakceptować pewien regulamin, często dotyczy on także przetwarzania naszych danych. Jeżeli nawet zdarzy nam się go uprzednio przeczytać (co wcale nie jest takie oczywiste) to w rezultacie i tak go akceptujemy. W końcu co rusz musimy coś zatwierdzać. Zarówno podczas zakupów w e-sklepie, jak i sklepie stacjonarnym, gdy na przykład zakładamy kartę stałego klienta. Najlepiej jest, gdy mamy możliwość odznaczenia naszej zgody na przetwarzanie danych jeszcze na etapie rejestracji. Jeżeli jednak firmy nie dają nam wyboru musimy interweniować w późniejszym czasie.

Regulamin a zgoda na przetwarzanie danych

Samo zamieszczenie klauzuli w niektórych przypadkach jest wymagane, np. gdy decydujemy się na zakupy online z dostawą kurierem pod wskazany adres. Należy jednak pamiętać, że czym innym jest akceptacja regulaminu, a czym innym wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych, otrzymywanie informacji handlowych, czy też udostępnienie naszych danych podmiotom trzecim w celu wysyłania przez nie informacji handlowych drogą elektroniczną. Dlatego przed dokonaniem rejestracji warto dokładnie przeczytać klauzule znajdujące się pod formularzem. Powinny być one sformułowane w sposób zrozumiały i jasny, a co najważniejsze muszą być dobrowolne. Dobrowolne nie są wtedy, gdy klient musi zaznaczyć okienko z akceptacją regulaminu, a tym samym godzi się również na otrzymywanie informacji handlowych. Brak dowolności jest również wtedy, gdy na przykład podczas rejestracji zaznaczając jedno okienko, automatycznie zaznacza nam się kolejne i nie możemy nic z tym zrobić.

Stop przetwarzaniu naszych danych!

Możemy oczywiście zmienić nasze preferencje, co do tego jakie oferty chcielibyśmy dostawać. Jak to zrobić? Zarówno poprzez e-maila jak i telefon czy oficjalne pismo. Wysyłamy wiadomość na adres korespondencyjny administratora naszych danych. Takie zawiadomienie nie oznacza, że w ogóle nie interesują nas produkty danej firmy, w ten sposób rezygnujemy natomiast z natrętnych wiadomości, które raz po raz nas atakują. Zazwyczaj więc w tej sytuacji może się pojawić pytanie o to czy chcemy, aby nasze dane osobowe przestały być przetwarzane, czy chodzi nam wyłącznie o informacje handlowe.

O czym informują się administratorzy?

Oprócz zgody na przetwarzanie danych osobowych i otrzymywanie informacji handlowych może zdarzyć się, że zostaniemy poproszeni o zgodę na udostępnianie danych objętych zgodą podmiotom trzecim w celu wysyłania przez nie informacji handlowych drogą elektroniczną. Klauzula ta jest o tyle istotna, że administrator danych nie ma obowiązku informowania podmiotów, którym przekazał nasze dane o wycofaniu przez nas zgody. Oznacza to, że takie żądanie musimy każdorazowo skierować do pozostałych administratorów. Administrator danych musi nam jednak powiedzieć, jakie zgody zostały dokładnie udzielone, w jakim celu są przetwarzane dane i w jak długim czasie, jakie jest ich źródło oraz sposób udostępniania. Informuje on jednak innych administratorów o tym, że dane zostały zmienione. Jest to jego obowiązek.

Źródło: www.prasoweinfo.pl

Ela Makos

Autor

Ela Makos

Polecamy

Powiązane Artykuły