Czego powinieneś oczekiwać od dentysty?

Obecnie, niemal każda placówka stomatologiczna oferuje swoim pacjentom „kompleksową obsługę”, „indywidualne podejście” czy „najwyższą jakość świadczonych usług”. Co jednak powinno kryć się pod tymi hasłami? Przygotowaliśmy listę wyznaczników, którymi powinien cechować się idealny gabinet stomatologiczny. Sprawdź sam!

1. Wszystkie usługi w jednym miejscu

Wyobraźmy sobie następującą sytuację – do gabinetu stomatologicznego zgłasza się pacjent, który potrzebuje natychmiastowej pomocy. Stomatolog dokonuje przeglądu stanu jamy ustnej pacjenta, wykonuje badania dodatkowe, np. zdjęcie pantomograficzne, a następnie udziela niezbędnej interwencji. Potem wręcza pacjentowi skierowanie, które musi zostać zrealizowane w innym miejscu.

Pacjent, który zgłasza się do gabinetu stomatologicznego z konkretnym problemem, oczekuje, że wszystkie niezbędne badania, diagnostyka, planowanie i leczenie zostaną wykonane w jednym miejscu. Standardem w placówkach stomatologicznych, powinno być to, aby „pod jednym adresem” zebrać całe niezbędne wyposażenie i sprzęt medyczny – m.in. aparat pantomograficzny, tomograficzny czy cefalostat. To absolutna podstawa – dzięki temu pacjent otrzymuje opiekę kompleksową – w pełnym znaczeniu tego słowa i ma pewność, że jedynym „zadaniem” jest stawienie się na umówioną wizytę w gabinecie. Cyfrowa diagnostyka pozwala „dostrzec” wiele zmian w uzębieniu, zwłaszcza tych niewidocznych gołym okiem ­(np. ubytki między dwoma zębami).

Dr n. med. Piotr Rożniatowski

WSKAZÓWKA: Zwróć uwagę, czy klinika, którą wybrałeś, wykonuje pełną diagnostykę przed/w takcie leczenia (zapytaj o to podczas zapisywania się na wizytę).

2. Jedna klinika, wielu specjalistów

Brak możliwości przeprowadzenia kompleksowych badań, umożliwiających pełną diagnostykę i zaplanowanie leczenia, to tylko jedna z możliwych „niedogodności”, które mogą pojawić się w gabinetach stomatologicznych. Zdarza się również, że gabinety stomatologiczne, które oferują pomoc w rozwiązaniu problemów dentystycznych, tak naprawdę specjalizują się wyłącznie w jednej dziedzinie stomatologii.

Istnieją gabinety, które oferują bardzo ograniczony zakres pomocy stomatologicznej. Wyobraźmy sobie taką sytuację – do gabinetu zgłasza się pacjent, któremu poza leczeniem kanałowym potrzebna jest również rekonstrukcja korony zęba. Zostaje jednak poinformowany, że w klinice nie ma możliwości skorzystania z pomocy protetyka. W efekcie pacjent musi szukać kolejnej poradni, a w najlepszym wypadku zostaje poinformowany o „zaprzyjaźnionym” miejscu świadczącym takie usługi (czasami występuje konieczność przenoszenia dokumentacji medycznej między klinikami lub wykonania nowej). Dla pacjenta to dodatkowy stres, a także strata czasu i pieniędzy. Dlatego wybierając klinikę z pełnym zapleczem personalnym mamy pewność, że każdy nasz problem zostanie rozwiązany bez konieczności wizyty w innych gabinetach stomatologicznych.

WSKAZÓWKA: Zwróć uwagę, czy placówka, którą wybrałeś, oferuje pełen zakres pomocy stomatologicznej (zapytaj o to podczas zapisywania się na wizytę).

3. Praca „na cztery ręce”

Praca na „cztery ręce” to jedna z metod pracy w gabinecie stomatologicznym, która pozwala zdecydowanie szybciej oraz precyzyjniej przeprowadzić wszelkie „procedury stomatologiczne”. Dzięki temu pacjent nie niecierpliwi się przebywaniem w gabinecie i znacznie skraca czas wizyty, a lekarz w pełni skupia się na pomocy pacjentowi (część zadań wykonuje bowiem asystentka stomatologiczna).

Praca na cztery ręce to technika, która zdecydowanie poprawia jakość świadczonych usług w gabinecie. Jest to możliwe dzięki pracy z wykwalifikowaną asystą stomatologiczną, która wykonuje niezbędne czynności obok stomatologa np. błyskawicznie przekazuje specjaliście niezbędne narzędzia i materiały. Dzięki temu pacjent czuje się bardziej zaopiekowany i ma pewność, że lekarz może w pełni skoncentrować się na wykonywanym zabiegu.

Dr n. med. Piotr Rożniatowski

WSKAZÓWKA: Przed wizytą w placówce warto zapytać o charakter pracy stomatologów (m.in. o to, czy pracują oni razem z wykwalifikowanymi asystentkami).

4. Jedna wizyta wystarczy

W natłoku obowiązków prywatnych i zawodowych często brakuje nam czasu na zadbanie o nasze zdrowie. To jeden z powodów przez który część z nas rezygnuje m.in. z regularnych wizyt u stomatologa. Kiedy po dłuższym czasie zdecydujemy się na wizytę, zazwyczaj okazuje się, że stan naszego uzębienia pozostawia wiele do życzenia i leczenie nie ograniczy się tylko do jednej czynności (np. wymiany wypełnienia). Co w sytuacji, kiedy nie możemy pozwolić sobie na realizację planu leczenia zakładającego wiele wizyt u dentysty?

Czasami pacjenci potrzebują bardzo zaawansowanego działania w celu naprawy stanu uzębienia. Wyobraźmy sobie następujący przykład – w klinice pojawia się pacjent, u którego należy wykonać leczenie kanałowe aż 4 zębów, spośród których 2 wymagają odbudowy protetycznej. Czy pacjent jest skazany na wiele wizyt w celu odtworzenia uśmiechu? Nie, nowoczesne gabinety stomatologiczne powinny zaoferować możliwość wykonania wszystkich niezbędnych czynności podczas jednego pobytu w klinice np. jednowizytowe wykonanie leczenia kanałowego, a następnie rekonstrukcji protetycznej. Dodatkowo, warto wiedzieć, że centra stomatologiczne w trosce o komfort i dobre samopoczucie pacjentów wprowadzają do swojej oferty znieczulenia komputerowe. Istnieje także możliwość zastosowania znieczulenia ogólnego (np. w przypadku pacjentów z dentofobią, licznymi potrzebami leczniczymi czy chorych, u których nie ma możliwości przeprowadzenia leczenia w znieczuleniu miejscowym). Dzięki temu pacjent nie tylko bezpiecznie i bezstresowo odzyskuje zdrowe i piękne zęby, ale także oszczędza cenny czas.

Dr n. med. Piotr Rożniatowski

WSKAZÓWKA: Przed wizytą warto sprawdzić, czy w danej klinice istnieje możliwość wyleczenia kilku różnych problemów stomatologicznych podczas jednej wizyty.

5. Rozwiązania cyfrowe

Stomatologia nieustannie się rozwija. Obecnie rynek oferuje szeroki zakres sprzętu dentystycznego, który zwiększa nie tylko jakość pracy stomatologa, ale przede wszystkim poprawia komfort pacjenta. Wśród nich możemy wyszczególnić m.in. skanery wewnątrzustne, które zdecydowanie ułatwiają zaplanowanie oraz wykonanie prac (np. protetycznych) w komfortowy dla pacjenta sposób (są nowoczesną alternatywą dla tradycyjnych, nieprzyjemnych wycisków).

Natomiast, tzw. digital smile design (DSD) pozwala na cyfrowe planowanie uśmiechu – jeszcze przed wykonaniem pracy stomatologa można obejrzeć finalny efekt leczenia. Innym rozwiązaniem, niezbędnym do kompleksowego zaplanowania leczenia, jest sprzęt do wykonania tomografii komputerowej szczęki i żuchwy (CBCT). Dzięki temu badaniu otrzymujemy pełniejszą informację o stanie zębów i kości, co pozwala bardzo precyzyjnie określić potrzeby lecznicze pacjenta i zaproponować konkretne rozwiązanie.

WSKAZÓWKA: Przed wizytą zwróć uwagę, czy wybrany przez ciebie gabinet stomatologiczny posiada odpowiednie zaplecze medyczne (pomocna może okazać się rozmowa z personelem lub strona internetowa kliniki).

Źródło: 38 PR

Redakcja Magazynu
Polecamy

Powiązane Artykuły