Czas na elastyczną pracę

Praca to nie tylko osiem godzin spędzonych za biurkiem. Coraz częściej pracodawcy starają się znaleźć zupełnie nowe sposoby na zaktywizowanie swoich pracowników. To innowacyjne spojrzenie na pracownika i zadania, które się przed nim stawia ma na celu przede wszystkim zwiększenie jego efektywności, a tym samym ulepszenie działania całej firmy

Siedząc określoną liczbę godzin przy biurku nie zawsze jesteśmy tak produktywni, jak oczekuje tego od nas szef. Na szczęście firmy zauważają zmiany zachodzące na rynku pracy i starają się iść z duchem czasu. W wielu z nich wprowadzane są np. alternatywne rozwiązania takie jak smart working.

Czym właściwie jest wspomniany smart working? To model zarządzania zespołem, w którym nacisk położony jest na efekty, a nie fizyczną obecność przy biurku i ilość przepracowanych godzin. Korzyści płynące z takiego rozwiązania to zwiększenie innowacyjności, produktywności i poziomu satysfakcji pracowników. Czynnikiem, który skłania firmę do wprowadzenia bardziej elastycznej organizacji pracy są badania, pokazujące, że długie godziny pracy nie sprzyjają wydajności i kreatywności, a wręcz przeciwnie – hamują je. Zmieniają się też oczekiwania pracowników, zwłaszcza tych z pokolenia Y, dla których zachowanie równowagi pomiędzy życiem prywatnym a pracą jest priorytetem. Przeprowadzone badania pokazują, że elastyczność miejsca pracy jest dla tej grupy bardzo ważna.

Smart working to także metody zarządzania zespołem wyzwalające w pracownikach kreatywność. Co więcej, metoda ta opiera się również na kulturze organizacyjnej, która sprawia, że zatrudnieni mają wolność wyboru. Na to rozwiązanie składa się wszystko, co potwierdza zasadę, według której praca ma się adaptować do życia człowieka. Chcąc stać się częścią nowej metody warto przede wszystkim porzucić stare spojrzenie na pracę. Oznacza to, że menedżerowie nie powinni patrzeć na pracowników jedynie przez pryzmat godzin spędzonych w biurze.

Wygląda to bardzo dobrze, choć trzeba przyznać, że w Polsce daleko nam jeszcze do ideału. Stad też nowe badania mające na celu zdiagnozowanie polskich centrów usług i określenie czy są już gotowe na wprowadzenie smart workingu. Celem takich analiz jest nie tylko ocena bieżącej sytuacji, to także zainicjowanie wymiany doświadczeń i stworzenie praktycznego przewodnika dla przedsiębiorców, którzy chcieliby wprowadzić zmiany w swojej organizacji, ale potrzebują wsparcia merytorycznego.

Celem inicjatywy jest nie tylko diagnoza bieżącej sytuacji, ale także zainicjowanie dyskusji na temat najlepszych praktyk dotyczących smart workingu. Prace badawcze nad projektem są obecnie w toku. Pierwsze wnioski z ankiet wypełnionych przez uczestników projektu poznamy we wrześniu, a publikacja przewodnika dla pracodawców opartego na wnioskach płynących z badania przewidziana jest na październik.

Źródło: Lightscape

Edyta Nowicka
Polecamy

Powiązane Artykuły