Alex Baczyński-Jenkins: Na pograniczu tańca i performensu

Działa choreograficznie na pograniczu tańca i performansu, wokół polityki queerowego pożądania i relacyjności. Jest współtwórcą feministyczno-queerowego kolektywu kem.

Magazynowi „Szum” mówił: „Queer to dla mnie bycie pomiędzy, wychodzenie poza rozpoznawalne kategorie”. Z jednej strony jego projekty artystyczne niosą dużą dawkę eksperymentu i odświeżających choreografię formalnych poszukiwań. Z drugiej jednak – jak pisała w uzasadnieniu nominacji Anna Theiss – „są medytacyjne, magnetyczne i opowiadają o sprawach najprostszych i najważniejszych: przyjaźni, bliskości, stracie, pożądaniu”. W swych choreografiach skupia się na mikrogestach, wspólnotowości i dotyku.

Baczyński-Jenkins (ur. 1987 r.) studiował w berlińskim Universität der Künste na kierunku Contemporary Dance, Choreography, Context, a następnie w londyńskim Goldsmith University na kierunku Aural and Visual Cultures. Najczęściej pracuje w Warszawie i Londynie. Swoje projekty realizował także w Bazylei, Berlinie, Nowym Jorku i Bejrucie. W 2019 r. pokazywał performans „Untitled (Holding- Horizon)” w ramach programu performatywnego na otwarcie Biennale Sztuki w Wenecji.
„Us Swerve” było pokazywane w Stedelijk Museum w Amsterdamie, miał też wystawę w Kunsthalle Basel. W Polsce w tym roku można było obejrzeć „The Tremble” i obecnie pokazywany nowy film „Pedały, przyjaciółki i wiersz do maszerującego nacjonalisty”, oba w Fundacji Galerii Foksal, oraz pracę dla CSW Zamek Ujazdowski, w której przestrzeń muzyczną stanowiły piosenki zespołu Brygada Kryzys. Baczyński-Jenkins to pierwszy choreograf nominowany w dziedzinie Sztuki wizualne w całej historii Paszportów POLITYKI. 

Robert Kocjan
Polecamy

Powiązane Artykuły