Polacy świetni w Formula Student

Studenci Politechniki Wrocławskiej zajęli trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej zawodów Formula Student, które zakończyły się w niedzielę we Włoszech. Szóste miejsce zajęła z kolei drużyna z Politechniki Białostockiej.

W zawodach z cyklu Formula Student rywalizują ze sobą studenckie zespoły z całego świata. Ich zadaniem jest zaprojektowanie i samodzielne zbudowanie pojazdów wyścigowych. Następnie muszą osiągnąć swoim bolidem jak najlepsze wyniki na torze wyścigowym, jak również przedstawić koncepcję biznesową pojazdu.

Zawody we włoskim Varano trwały od 11 do 15 lipca; o zwycięstwo na torze Riccardo Palettiego walczyło 47 zespołów. Tytułu bronili studenci z Politechniki Wrocławskiej, którzy przed rokiem ze swoim bolidem RT08 zwyciężyli w klasyfikacji generalnej z przewagą ponad czterdziestu punktów nad drugą w tabeli ekipą Politechniki z Mediolanu. W tym roku do zawodów wystawili bolid RT09, będący rozwinięciem poprzedniego modelu.

Ostatecznie zespół PWR Racing Team zdobył 805,169 punktów i zajął trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej pojazdów z silnikiem spalinowym. Na drugim miejscu znalazła się drużyna Uniwersytetu Erlangen-Nuremberg (819,414 punktów), a na pierwszym studenci austriackiego Uniwersytetu Technicznego w Graz (908,070 punktów).

Formula Student 2

Sukces odniosła również ekipa Cerber Motosport, repezentująca Wydział Mechaniczny Politechniki Białostockiej. Występujący z bolidem CMS-05 studenci zdobyli łącznie 656,410 punktów i zajęli szóste miejsce w klasyfikacji generalnej.

Rywalizacja w zawodach Formula Student rozpoczyna się od tzw. konkurencji statycznych. Mowa tu o prezentacji biznesowej, przedstawieniu kosztów budowy auta oraz o „Design Event”, czyli prezentacji technicznej bolidu.

Następnie przychodzi czas na rywalizację na torze wyścigowym – czyli konkurencje dynamiczne. Bolidy rywalizują tutaj w kilku konkurencjach: Acceleration (test przyspieszenia na dystansie 75 metrów), Skidpad (jazda na czas po torze w kształcie „ósemki”), Autocross (pokonanie na czas jednego okrążenia toru), Endurance (wyścig główny) i Efficiency (ocena wydajność pojazdu).

Oprócz studentów z Wrocławia i Białegostoku, w konkursie brały również udział drużyny z Politechniki Gdańskiej (35 miejsce w klasyfikacji generalnej) oraz Politechniki Rzeszowskiej i Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie (47 miejsce ex aequo).

Źródło: PAP – Nauka w Polsce Fot: PWR Racing Team

Michal Karas

Autor

Michal Karas

Polecamy

Powiązane Artykuły