Pieniądze działają na dzieci

Co robią z nami pieniądze? Czynią nas samolubnymi i zdecydowanie bardziej interesownymi. Wszystko zaczyna się w dzieciństwie. Najmłodsi reagują bowiem na pieniądze w zaskakujący sposób

Dzieci niewiele wiedzą na temat pieniędzy. Czasami nawet sześciolatki nie zdają sobie sprawy, czym różnią się od siebie poszczególne nominały. Wiedzą za to doskonale, że można za nie kupować produkty i otrzymywać je, gdy coś zostanie z kolei sprzedane. Interesujące wydało się zatem zjawisko nastawienia dzieci do pieniędzy i sposób, w jaki się zachowują myśląc o finansach. Badanie 550 polskich i amerykańskich dzieci w wieku 3-6 lat przeprowadzili naukowcy z wrocławskiego Wydziału Uniwersytetu SWPS, University Illinois w Chicago i University of Minnesota. – wyjaśnia współautorka badań, prof. Agata Gąsiorowska z Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu.

W trakcie badania dzieci podzielono na grupy. Podczas gdy jeden z zespołów był zaangażowany w zajęcia związane z pieniędzmi, a więc np. sortowanie monet i banknotów to inne dzieci wykonywały podobne zajęcia ale bez użycia pieniędzy, a więc sortowały guziki lub cukierki. Następnie dzieci proszono o pomoc, podzielenie się nagrodą z innymi, albo o rozwiązywanie bardzo trudnych dla nich labiryntów czy układanie puzzli.

Okazało się, że dzieci, które wcześniej zajmowały się pieniędzmi były znacznie bardziej samolubne niż inne. Nie chciały pomagać osobie prowadzącej badanie, a także jak najwiecej nagród zabierały dla siebie. Były one natomiast zdecydowanie bardziej wytrwałe w działaniu, szczególnie gdy chodziło o wykonywanie danego zadania.

Mimo, że te najmłodsze dzieci nie znają się jeszcze na pieniądzach to wiedzą już, że pod ich wpływem świat zmienia się w rynek, na którym wszystko można kupić. Taki, na którym liczy się jednostka i jego potrzeby.

Wyniki uzyskane wśród dzieci są bardzo podobne do wyników badań z udziałem osób dorosłych. Mówienie o pieniądzach, dotykanie ich, czy choćby oglądanie powoduje, że ludzie stają się bardziej wytrwali w realizacji zadań indywidualnych, ale mniej hojni czy pomocni. Dzieje się tak dlatego, że samodzielna praca to ważna wartość w kontekście wymiany rynkowej, blisko powiązanej z pieniędzmi, podczas gdy hojność i życzliwość typowe są dla świata bliskich relacji społecznych, który pozostaje w sprzeczności ze światem opartym na wymianie.

Biorąc pod uwagę wnioski z badań dzieci i dorosłych trzeba zwrócić uwagę na to, że pieniądz może być odbierany dwojako. Z jednej strony można zwracać uwagę na to, ile jest wart, a więc na jego wartość ekonomiczną, a z drugiej na jego znacznie społeczne czy psychologiczne. Wynika z tego, że pieniądze mogą zmieniać nasz świat nawet wtedy, gdy jeszcze nie umiemy się nimi dobrze posługiwać.

Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl

Ela Makos

Autor

Ela Makos

Polecamy

Powiązane Artykuły