Mercedes EQC – spóźniony na przyjęcie

Mercedes wprowadza najnowszy model niezbyt wymyślnym hasłem „Mercedes wśród aut elektrycznych”. Fakt, że to dopiero pierwszy elektryczny pojazd seryjny ze stajni Mercedesa, to jednak bardziej powód do wstydu niż dumy.

Podczas gdy BMW bawi się w samochody elektryczne od lat, dla Mercedesa był to wciąż niezdobyty teren. Ba, nawet polskie Lasy Państwowe – z sobie tylko znanych powodów – kupiły małe, miejskie, elektryczne BMW. Nie ma nawet sensu wspominać o Tesli, której gwałtowny sukces wymusił przyśpieszenie prac nad nowymi metodami zasilania w markach premium.

Mercedes EQC 3

Oczywiście Mercedes może pokazać palcem na Lexusa, który wciąż nie jest gotowy na wypuszczenie swojego pierwszego w pełni elektrycznego auta produkcyjnego, ale zapowiadany na połowę 2019 szosowy debiut modelu EQC i tak można uznać za późny. Marka ze Stuttgartu nie zamierza jednak niczego się wstydzić, pierwszy w pełni elektryczny samochód wchodzi na salony zamaszystym krokiem.

Mercedes EQC 16

EQC miało premierę tydzień temu w Sztokholmie i zbiera pochlebne recenzje. Na razie na kredyt, ponieważ wiele danych dotyczących modelu wymaga weryfikacji, a jednak wrażenia są dobre. Nie próbowali konkurować z elektrycznym Porsche w segmencie aut sportowych, nie szli też w sedana, by nie ścierać się od razu z Teslą. Stworzyli masywnego SUV-a, który z pewnością będzie powodował odwracanie głów na ulicy.

Pierwszy z gamy pojazdów podmarki EQ to kawał auta, długi na 4,7 m i ważący aż 2,5 tony bez obciążenia. Z tego aż 650 kg to masa ogromnej litowo-jonowej baterii znajdującej się pod pasażerami, w podłodze. Nie dziwi więc, że to SUV o małym prześwicie, który raczej będzie trzymał się asfaltu niż wyjeżdżał w teren.

Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC, (BR N293) / Hightechsilber / Interior: Electric Art / Der neue Mercedes-Benz EQC - der erste Mercedes-Benz der Produkt- und Technologiemarke EQ. Mit seinem nahtlosen klaren Design ist der EQC ein Vorreiter einer avantgardistischen Elektro-Ästhetik mit wegweisenden Designdetails und markentypischen Farbakzenten außen wie innen.;Stromverbrauch kombiniert: 22,2 kWh/100 km; CO2 Emissionen kombiniert: 0 g/km*, Angaben vorläufig Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC, (BR N293) / hightech silver / Interior: Electric Art / The new Mercedes-Benz EQC - the first Mercedes-Benz under the product and technology brand EQ. With its seamless, clear design, the EQC is a pioneer for an avant-garde electric look with trailblazing design details and colour highlights typical of the brand both inside and out.;combined power consumption: 22.2 kWh/100 km; combined CO2 emissions: 0 g/km*, provisional figures

Bateria ma zaoferować imponujący zasięg 450 km na jednym ładowaniu, a przy zastosowaniu daimlerowskiego systemu domowego ładowania można w ciągu 40 minut dojść od 10% do 80% energii. Te liczby robią wrażenie, zwłaszcza w połączeniu z pięcioma trybami jazdy, od ekonomicznego i wydłużającego zasięg, po radykalnie sportowy.

Osągi zresztą uprawniają do mówienia o sportowym potencjale, ponieważ dwa silniki umocowane na obu osiach auta dają potężną moc ponad 400 KM. Przedni odpowiada za wydajność i ekonomiczną jazdę przy stałych prędkościach, tylny z kolei daje kopa. Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h w 5,1 s to naprawdę godny wynik. Maksymalna prędkość ma być standardowo ograniczana do 180 km/h, choć można się spodziewać, że pojawią się wersje z limitem ustawionym wyżej.

Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC, (BR N293) / Hightechsilber / Interior: Electric Art / Der neue Mercedes-Benz EQC - der erste Mercedes-Benz der Produkt- und Technologiemarke EQ. Mit seinem nahtlosen klaren Design ist der EQC ein Vorreiter einer avantgardistischen Elektro-Ästhetik mit wegweisenden Designdetails und markentypischen Farbakzenten außen wie innen.;Stromverbrauch kombiniert: 22,2 kWh/100 km; CO2 Emissionen kombiniert: 0 g/km*, Angaben vorläufig Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC, (BR N293) / hightech silver / Interior: Electric Art / The new Mercedes-Benz EQC - the first Mercedes-Benz under the product and technology brand EQ. With its seamless, clear design, the EQC is a pioneer for an avant-garde electric look with trailblazing design details and colour highlights typical of the brand both inside and out.;combined power consumption: 22.2 kWh/100 km; combined CO2 emissions: 0 g/km*, provisional figures

Estetycznie nowe dziecko Daimlera z jednej strony próbuje zachować styl Mercedesa, a z drugiej wytycza nowy kierunek. Tradycyjny chromowany grill z trójramienną gwiazdą jest wkomponowany w szklano-kompozytowy panel przedni i obficie podświetlony. Tył mógłby równie dobrze pochodzić od auta innej marki – pozbawiony znaku Mercedesa byłby mało rozpoznawalny.

Natomiast i tak największe zdziwienie może czekać klientów we wnętrzu. Zupełnie nowe proporcje i kształt deski rozdzielczej, zamiast tradycyjnych ozdób delikatne, futurystyczne wstawki, a na deser niebieskie podświetlenia w drzwiach, fotelach i na samej desce rozdzielczej. W skrócie: luksus i futuryzm zamiast tradycyjnej przytulności Mercedesa. Czy się przyjmie?

Zdjęcia: Daimler AG

Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC, (BR N293) / designo Diamantweiß bright / Exterior: AMG Line  / Interior: AMG Line / Der neue Mercedes-Benz EQC - der erste Mercedes-Benz der Produkt- und Technologiemarke EQ. Mit seinem nahtlosen klaren Design ist der EQC ein Vorreiter einer avantgardistischen Elektro-Ästhetik mit wegweisenden Designdetails und markentypischen Farbakzenten außen wie innen. / In Europa gibt es weit über 200 verschiedene Betreiber von Ladestationen an öffentlichen Plätzen. Mercedes me Charge ermöglicht auch den Zugang zu den Schnellladestationen des paneuropäischen Schnellladenetzes von IONITY. Die kurzen Ladezeiten sorgen insbesondere bei Langstrecken für eine angenehme Reise. Entlang der Hauptverkehrsachsen in Europa wird IONITY bis 2020 insgesamt rund 400 Schnellladestationen errichten und betreiben.;Stromverbrauch kombiniert: 22,2 kWh/100 km; CO2 Emissionen kombiniert: 0 g/km*, Angaben vorläufig Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC, (BR N293) / designo diamond white bright / Exterior: AMG Line  / Interior: AMG Line / The new Mercedes-Benz EQC - the first Mercedes-Benz under the product and technology brand EQ. With its seamless, clear design, the EQC is a pioneer for an avant-garde electric look with trailblazing design details and colour highlights typical of the brand both inside and out. / There are well over 200 operators of charging stations in public places in Europe. Mercedes me Charge also allows access to the quick-charging stations of the pan-European network IONITY. Especially over long distances, the short charging times make for a pleasant journey. By 2020 IONITY will construct and operate around 400 quick stations along the main traffic arteries in Europe.;combined power consumption: 22.2 kWh/100 km; combined CO2 emissions: 0 g/km*, provisional figures

Michal Karas

Autor

Michal Karas

Polecamy

Powiązane Artykuły