Marian Hemar i Fryderyk Járosy: Mistrzowie kabaretu

Są tacy kabareciarze, o których pamiętamy nawet po wielu latach od ich występów. Do tych niezapomnianych z pewnością powinniśmy zaliczyć dwóch panów, którzy stali się bohaterami książki Anny Mieszkowskiej zatytułowanej „Mistrzowie kabaretu”. Mężczyźni, o których mowa to Marian Hemar i Fryderyk Járosy

Dlaczego nazwać ich można wyjątkowymi? Przede wszystkim dlatego, że tworzyli jedne z najbardziej ciepłych, ale i nostalgicznych wspomnień artystycznych Polski XX w. Mimo bezdyskusyjnych zasług dla kultury Polski nie mają należnego sobie miejsca w kanonie literatury, ani w historii. Satyrycy, autorzy piosenek, konferansjerzy. Określani słowem „kabareciarze”. Ale to oni kradli serca kobietom. Bo jeśli mężczyzna potrafi rozśmieszyć i rozbawić kobietę, to połowa drogi do jej serca już za nim.

Marian Hemar, poeta, tekściarz i Fryderyk Jarosy – reżyser, aktor pochodzenia węgiersko-austriackiego. Królowie życia i dobrego humoru. Królowie przedwojennego kabaretu. Nazywani przez Kazimierza Krukowskiego doktorami humoris causa kabaretologii.

Piosenki, które ma na swoim koncie Marian Hemar do dzisiaj nucą kolejne pokolenia. Któż nie słyszał bowiem takich hitów jak: „Chciałabym i boję się”, „Czy pani Marta jest grzechu warta”, albo „Wąsik, ach ten wąsik”. Ciągle są one również odświeżane. Ostatnio przypomniała je Magda Umer. Nawet tytuł jej wydanej jesienią, niemalże równocześnie z premierą książki, płyty – „Bezsenna noc” pochodzi z piosenki, do której słowa napisał Hemar, jest dowodem nieustającej aktualności i zapotrzebowania na podobne wzruszenia. A na płycie aż „cztery Hemary” – jak mawia artystka.

Autorka książki, Anna Mieszkowska, odsłania zaskakujące fakty z życia dwóch wspomnianych panów. Przedstawia często niełatwą prawdę, m.in. o zawiedzionych miłościach, zdradach, podwójnym życiu, nawet bigamii, plagiatach, trudnych negocjacjach z pracodawcami i przyjaźni, która stawała się coraz bardziej szorstka. Kreśli także obraz życia polskiej powojennej emigracji w Londynie oraz gwiazd ówczesnej estrady, takich jak: Hanka Ordonówna, Mira Zimińska i Renata Bogdańska-Anders.

Swoistą lekcją kultury, biegłości posługiwania się słowem i niezrównanej retoryki są obszerne fragmenty listów z czasu współpracy Mariana Hemara z Janem Nowakiem-Jeziorańskim, kierującym wówczas pracą Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa.

Kim byli, mało znani wcześniej w Warszawie, Marian Hemar i Fryderyk Járosy? Jak trafili do stolicy? Jak przebiegała ich kariera? Co się z nimi działo w czasie drugiej wojny światowej? Czemu tak odmiennie potoczyło się ich życie na emigracji? Odpowiedzi na te pytania można znaleźć w książce „Mistrzowie kabaretu” Anny Mieszkowskiej.

Źródło: Wydawnictwo Zwierciadło

Ela Makos

Autor

Ela Makos

Polecamy

Powiązane Artykuły