Podejście do Black Friday zmienia się

4 na 10 Europejczyków przyznaje, że zainteresowanie się zrównoważonym podejściem do życia („filozofia” sustainability) zmotywowało ich do ograniczenia wydatków. Co to oznacza w kontekście zbliżającego się święta zakupowego, jakim jest Black Friday? Czy następuje zwrot ku bardziej świadomej konsumpcji?

29 listopada obchodzimy Black Friday, zakupowy fenomen, który narodził się w Stanach Zjednoczonych, teraz obecny na całym świecie. Przez ostatnie lata widok kupujących – „walczących o promocje” stał się powszechnym zjawiskiem, ale z drugiej strony można zauważyć coraz bardziej świadome podejście konsumentów do robienia zakupów. Czy zatem nasz apetyt na konsumowanie się zmienia?

Możemy zauważyć tego oznaki, kiedy spojrzymy na wyniki widniejące w tegorocznej edycji raportu Intrum „European Consumer Payment Report” (ECPR), który będzie opublikowany na naszej stronie 28 listopada.

Jak pokazuje raport, 42 proc. konsumentów z 24 krajów Europy zgadza się ze stwierdzeniem „Moje zainteresowanie podejściem sustainability zmotywowało mnie do ograniczenia wydatków”.

Odsetek ten jest jeszcze wyższy w Grecji (61 proc. zgadza się ze stwierdzeniem), na Słowacji i w Rumunii (po 58 proc.), a także w Portugalii (57 proc.).

Jednak w innych krajach Europy ta zmiana nie jest tak widoczna. Na przeciwległym końcu skali uplasowała się Holandia z 26 proc. konsumentów, którzy zgadzają się z powyższym stwierdzeniem czy Wielka Brytania (29 proc.).

Zrównoważone alternatywy

Kluczowe dane potwierdzają rosnący wpływ debaty zarówno na temat tego, ile konsumujemy, jak i negatywnego wpływu konsumpcjonizmu na środowisko oraz klimat.

Niektórzy działacze wykorzystują Black Friday jako przykład tego zjawiska, a w tym roku ruch White Monday, który miał miejsce w poniedziałek 25 listopada, zachęca ludzi do unikania Black Friday, zamiast do kupowania, zachęca do ponownego użycia, naprawy i wypożyczenia odzieży oraz innych towarów. Mówiąc inaczej, skorzystaj z gospodarki o obiegu zamkniętym, eliminując marnotrawstwo i ponownie wykorzystuj to, co już mamy.

Organizatorzy tego eventu Henning Gillberg i Alexnadra Davidsson, opisują White Monday jako „niewielki przymus zarówno dla jednostek, jak i firm, aby przyzwyczaić się do takiego sposobu konsumpcji”.

Być może to nie dziwi, biorąc pod uwagę takich młodych klimatycznych aktywistów, jak Greta Thunberg, że respondenci badania ECPR w grupie wiekowej 18-21 lat stanowią najwyższy odsetek wszystkich ankietowanych (47 proc.), którzy zgodzili się ze stwierdzeniem, że idea zrównoważonego rozwoju ogranicza ich wydatki. Ale średnia dla każdej z grup wiekowych wynosi ponad 40 proc., co pokazuje, jak daleką drogę przeszła debata na temat zrównoważonego rozwoju.

Media społecznościowe wpływają na nasze wydawanie pieniędzy  

Raport pokazuje również, że media społecznościowe mają wpływ zarówno na nasze zrównoważone wydatki, jak i na mniej świadome wydawanie.

Ponad 1/3 (32 proc.) europejskich konsumentów uważa, że media społecznościowe wpływają na wzrost świadomości dotyczącej kupowania produktów, które są etyczne/pochodzą ze zrównoważonego źródła. W tym kontekście mieszkańcy Finlandii, Grecji i Portugalii zajmują najwyższą pozycję w rankingu.

Z drugiej strony, niezdrowy wpływ mediów społecznych także daje się zauważyć w wynikach badania: 39 proc. konsumentów z Europy zgadza się ze stwierdzeniem, że „media społecznościowe wywierają presję, aby konsumować więcej, niż się powinno”.

Źródło: Intrum

Michal Karas

Autor

Michal Karas

Polecamy

Powiązane Artykuły