Zmotywowany pracownik

To zupełnie normalne, że każdy pracodawca chce, aby jego forma dobrze prosperowała i osiągała najlepsze wyniki. Być na szczycie – tego właśnie chce. Jednak na sukces składa się wiele czynników. Jednym z nich są zmotywowani do działania pracownicy

Zmotywowanie swojego personelu do działania wcale nie jest takie proste. Aby robić to skutecznie trzeba mieć na jego temat sporo informacji. Pracownicy mają bowiem swoje oczekiwania, potrzeby czy spostrzeżenia i tylko w oparciu o tę wiedzę można kształtować swoje działania. Pracodawcy często zapominają jednak o tym czynniku i działają tak samo w stosunku do wszystkich choć nie przynosi to wymiernych efektów.

Sposoby motywowania

Motywować można na różne sposoby. Wystarczy przeanalizować działania kilku firm, by zobaczyć, że preferują one odmienne sposoby wpływania na pracowników. Skupmy się jednak na jednym z wielu podziałów motywacji. Wśród różnych sposobów karania i nagradzania z pewnością można wyróżnić motywację negatywną i motywację pozytywną. Wszelkie pochwały, nagrody i podwyżki nazywamy motywacją pozytywną, natomiast stosowanie kar i kreowanie poczucia zagrożenia wśród personelu nazywamy motywacją negatywną. Którą z nich najlepiej wybrać? Żadna metoda nie jest idealna, dlatego wybór należy do szefa. Warto jednak wiedzieć jakie wady i zalety kryją się pod każdą z nich.

Wady i zalety poszczególnych metod

Stosowanie metod motywacji pozytywnej może przynieść doskonałe rezultaty, jeśli pracownikom brakuje poczucia wartości wykonywanej pracy, są zniechęceni lub twierdzą, że nie mają się po co starać, bo szef i tak nie poświęca uwagi owocom ich pracy. Nagrodą nie zawsze musi być premia lub podwyżka, często pracownikom brakuje po prostu osobistej satysfakcji. Dlatego, jeśli pragniesz dobrej atmosfery w swojej firmie, pamiętaj o docenianiu ich starań, zauważaniu wysiłku; pochwal za dobrze wykonaną pracę i osiągnięty sukces, ale pamiętaj też o krytyce za błędy, bo inaczej wśród pracowników zapanuje rozprężenie i będą myśleć, że szefowi wystarcza, gdy utrzymują pewną średnią. Nie można też być zbyt rozrzutnym w premiach i nagrodach, bo prowadzi to do tych samych skutków, co ciągłe pochwały – pracownik musi zapracować na nagrodę.

Środki motywacji negatywnej z pewnością nie obudzą sympatii personelu, jednak ich wprowadzenie pozwala zrównoważyć środki motywacji pozytywnej, co korzystnie wpłynie na jakość pracy. Możliwe, że wobec niektórych pracowników, jedynie widmo kary odniesie upragniony skutek i pobudzi ich do sumiennego wypełniania obowiązków. Z kolei tym, którzy już osiągają dobre wyniki nie pozwoli osiąść na laurach. Pracownicy powinni mieć świadomość, że w razie niezadowalających wyników i niedotrzymywania terminów grożą im kary, takie jak zmniejszenie wypłaty, pozbawienie premii lub nawet zwolnienie z pracy.

Motywacja pozytywna

Jak jej użyć? Odpowiedź na to pytanie jest prosta. Trzeba wprowadzić system nagród! Od razu nasuwa się na myśl wysokość tych nagród. Wysokość uwarunkowana jest wieloma czynnikami. Jednym z nich są z pewnością wyniki danego pracownika oraz wysiłek, który włożył w pracę. Pamiętajmy, że premia dla jednego pracownika może motywować także innych, gdyż będą wiedzieli, co może ich spotkać, jeżeli postarają się jeszcze bardziej.

Nie chodzi jednak tylko o pieniądze. Dobre efekty dają także pochwały, szczególnie gdy udziela się ich na oczach innych pracowników. Motywację pozytywną stanowi także awans. W tym wypadku nie można jednak przesadzić. Oznacza to, że żaden pracownik nie może być faworyzowany. Dobry szef powinien też sam dawać przykład ciężkiej pracy, angażować się w działania zespołu i zachęcać dzięki temu podwładnych.

Motywacja negatywna

O ile nagrody stanowią zazwyczaj samą przyjemność to znacznie gorzej jest z karami. Mogą się one jednak okazać bardzo motywujące. Nikt przecież nie chce, aby jego premia i pensja zostały obcięte. Dlatego karanie tych, którzy nie oddają projektów na czas lub zwyczajnie nie przykładają się do pracy może się okazać bardzo pomocne. Ostatecznym rozwiązaniem wydaje się groźba zwolnienia, ale ona również zalicza się do metod motywacji negatywnej.

Pamiętajmy jednak, aby nasze działania były dobrze przemyślane. Wyniki firmy będą lepsze, jeżeli metodę motywacji dopasujemy do tego, jacy są nasi pracownicy.

Źródło: www.prasoweinfo.pl

Ela Makos

Autor

Ela Makos

Polecamy

Powiązane Artykuły