Dlaczego pracodawcy coraz częściej zapraszają psy do biura?

Przyprowadzanie psów do pracy staje się coraz bardziej powszechne. Duże firmy pokroju Google czy Ticketmastera to tylko parę, które dołączyły do firm z sektora zwierzęcego, pozwalając pracownikom na przyprowadzanie zwierząt. Psy bywają nawet nazywane nowym „must-have” w nowoczesnych biurach.

Jednak badania pokazują, że nawet w USA 64% miejsc pracy nie ma polityki sprzyjającej zabieraniu zwierząt. Wydaje się, że millenialsi chętniej pracują wokół swoich zwierząt. Oto, jak pracodawcy i dyrektorzy mogą wprowadzić zwierzęta do biura i jak na tym skorzystać.

Zalety ze zwierząt w miejscu pracy

Z punktu widzenia HR bycie przyjaznym dla zwierząt może stać się elementem brandu i pomóc w rekrutacji, wyróżniając się na tle konkurencji. Widać to po wielu rankingach pracodawców „pet-friendly”, jak ten w magazynie biznesowym Fortune. Są również dowody, że to pomaga zatrzymać najbardziej cenionych pracowników, ponieważ zatrudnieni postrzegają możliwość zabrania psa jako część pakietu benefitów, które konkurencji trudno jest skopiować.

Większość dowodów empirycznych związanych z psami w miejscu pracy dotyczy samopoczucia pracowników – nie tylko samych właścicieli psów. Badania dowiodły, że psy sprzyjają interakcjom w zespole, co poprawia atmosferę. Inne badanie wskazuje, że pies redukuje stres swojego właściciela i innych pracowników.

Psy mogą nawet poprawić odbiór klienta (dla przykładu, studenci postrzegają wykładowców z psami jako bardziej przyjaznych). Są też zalety w zakresie produktywności, choć dowody naukowe dotąd pochodzą z eksperymentalnych badań medycznych, a nie z prawdziwych miejsc pracy.

Wyzwania związane z psami w pracy

Dla zarządzających zasobami ludzkimi konieczna jest świadomość, że wprowadzenie zwierząt do biura może powodować utrudnienia. Najbardziej oczywiste dotyczą bezpieczeństwa i higieny pracy (chodzi głównie o alergie) oraz transmisji patogenów z psów na ludzi (np. grzybica woszczynowa), choć to zdarza się bardzo rzadko.

Kolejne zmartwienie dotyczy zachowania psa – względem ludzi i innych zwierząt. Problem jest szczególnie istotny w biurach o otwartej przestrzeni oraz w miejscach otwartych na klienta. Trzeba też wziąć pod uwagę, że pozwolenie psom na wejście do biura przyciąga jednych pracowników, ale dla innych może stanowić dyskomfort. Może to być spowodowane kulturowo (odbiór psów różni się w zależności od kraju pochodzenia), ale też być związane z fobią i złymi doświadczeniami. Może też być tak, że ktoś najzwyczajniej psów nie lubi.

Są też wskazania, że pozytywne doświadczenia z psami w miejscu pracy są silniejsze, gdy pracownicy mają większe doświadczenie w kontakcie ze zwierzętami.

Jak wprowadzić psy do polityki firmy?

Przed podjęciem decyzji należy rozważyć kilka ważnych kwestii:

  • sprawdzić postawę pracowników wobec psów;
  • ustanowić listę kryteriów dla psów. Może to uwzględniać prośbę o pokazanie, że pies jest posłuszny, szczepiony, nieagresywny czy w odpowiednim wieku (szczeniaki stanowią większe ryzyko);
  • ocenić ryzyko związane z pobytem psów w konkretnych obszarach miejsca pracy, wprowadzić ograniczenia dla pewnych miejsc;
  • znaleźć kogoś odpowiedzialnego za wprowadzenie polityki, np. powołać komitet pracowniczy ds. psów;
  • wprowadzić krótki pilotaż, by dostrzec nieprzewidziane wcześniej potencjalne konsekwencje.

Są powody, by wierzyć, że wzrost popularności biur przyjaznych zwierzętom odzwierciedla stały trend, w którym zwierzaki nie są postrzegane jako problem. Zamiast tego są cenione za umiejętność poprawy nastroju czy nawet produktywności pracowników.

Autorka: Holly Patrick, wykładowczyni Human Resources Management, Edinburgh Napier University (artykuł opublikowany na podstawie licencji creative commons z The Conversation)

Michal Karas

Autor

Michal Karas

Polecamy

Powiązane Artykuły